Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

5 grudnia 2021 12:53

Wskazówki dotyczące pielęgnacji opon samochodowych



Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co miesiąc, ponieważ prawidłowe ciśnienie w oponach zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Chroni ono również opony przed przedwczesnym zużyciem i nieodwracalnym uszkodzeniem ich wewnętrznej konstrukcji. Ciśnienie w oponach może spaść z powodu małych perforacji, naturalnego wydostawania się powietrza przez elementy opony, a nawet z powodu spadku temperatury otoczenia. Ciśnienie w oponach, łącznie z oponą zapasową, należy sprawdzać co miesiąc i przed każdą długą podróżą, najlepiej gdy opony są zimne (nie jeżdżą przez co najmniej 2 godziny lub przebywają mniej niż 2 mile z niską prędkością). Jeśli nie są one sprawdzane w tak zimnych warunkach, do zalecanego ciśnienia należy dodać od 0,3 bara (4 do 5 PSI), ale nigdy nie należy spuszczać powietrza z gorącej opony. Ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie raz w miesiącu, ponieważ zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie może skrócić żywotność opon, wpłynąć na ich osiągi i zwiększyć ryzyko uszkodzenia, a właściwe ciśnienie w oponach pozwoli nawet zaoszczędzić paliwo. Zalecane ciśnienie w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na etykiecie na drzwiach lub ościeżnicy pojazdu albo na wewnętrznej stronie klapy paliwowej.

Zalecane ciśnienie w oponach NIE znajduje się na oponie. Ciśnienie napompowania podane na ścianie bocznej opony jest maksymalnym ciśnieniem napompowania opony.

Zużycie i głębokość opony

Upewnij się, że regularnie sprawdzasz głębokość bieżnika opon i wymieniasz je, gdy są one zużyte. Zagwarantuje to maksymalną trakcję i przyczepność. Wymień opony zanim głębokość bieżnika zmniejszy się do 1,6 mm. Twoje bezpieczeństwo i mobilność zależą od dobrej głębokości bieżnika, ponieważ rowki bieżnika rozpraszają wodę spod opony, pomagając utrzymać kontrolę, im większa głębokość bieżnika pozostaje na oponach, tym więcej wody mogą one rozpraszać, zmniejszając ryzyko akwaplanacji i prawidłowe ciśnienie powietrza, a także regularna konserwacja pojazdu zapewni Twoim oponom najlepsze osiągi przez jak najdłuższy czas.

Bilansowanie

Wyważanie pomaga zapobiegać przedwczesnemu zużyciu opon i eliminuje wibracje. Chroni również zawieszenie, układ kierowniczy i łożyska Twojego pojazdu. Wyważanie kół odbywa się podczas wymiany opony, przemieszczania lub zdejmowania ciężaru wyważarki, a także przy zakupie nowych opon. Będziesz wiedział, że koło nie jest wyważone, gdy jeden obszar jest cięższy lub lżejszy od pozostałych. Spowoduje to nierównomierne i gwałtowne zużycie bieżnika, wibracje, większe obciążenie części przednich i części przednich, które ulegną przedwczesnemu zużyciu.

Opony tylne

Tylne koła nie są połączone z kierownicą, co bardzo utrudnia ocenę ich przyczepności podczas jazdy. Zalecamy montaż nowych lub najmniej zużytych opon na tylnych kołach, aby zapewnić lepszą kontrolę podczas hamowania awaryjnego lub na ciasnych zakrętach, gdy drogi są śliskie, mniejsze ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, szczególnie na mokrych nawierzchniach i lepszą przyczepność, szczególnie w trudnych sytuacjach, niezależnie od tego, czy samochód ma napęd na przednie czy tylne koła.

Ustawienie kół

Trudno jest stwierdzić, czy koła i osie są prawidłowo ustawione podczas jazdy. Jeśli jednak geometria zawieszenia Twojego pojazdu jest nieprawidłowa, może to spowodować zmianę jego właściwości jezdnych i narazić na szwank Twoje bezpieczeństwo. Jeśli opona miała kontakt z twardym przedmiotem, takim jak krawężnik lub dziurka w podłożu, lub jeśli zauważyłeś nierównomierne zużycie opon, udaj się do specjalisty ds. opon, aby poddać ją dokładnej kontroli. Ważne jest, aby zapewnić prawidłową geometrię, aby uzyskać jak najlepsze prowadzenie, chronić opony przed nieregularnym i/lub szybkim zużyciem oraz oszczędzać paliwo. ?

Wartości opon

Zawory i ich elementy są zazwyczaj wykonane z gumy, więc z czasem ulegają zniszczeniu. Wymiana ich przy zakupie nowych opon jest niedrogim sposobem na ochronę opon, pojazdu i siebie samego. Przy dużych prędkościach, pęknięty, zniszczony gumowy trzon zaworu może zginać się pod wpływem siły odśrodkowej i umożliwiać utratę powietrza. Ważny jest również kołpak zaworu. Stanowi ona podstawowe uszczelnienie powietrza i pomaga chronić opony przed kurzem i zanieczyszczeniami. Należy sprawdzić, czy zawory i kapturki zaworów są w dobrym stanie, aby utrzymać hermetyczne uszczelnienie, utrzymać właściwe ciśnienie w oponach i zapewnić dłuższą żywotność opony. ?

Naprawy opon

Gdy opona wymaga naprawy, konieczne jest, aby specjalista od opon zdjął ją z koła i sprawdził od wewnątrz. Jest to konieczne, ponieważ uszkodzenia wewnętrzne nie są widoczne, gdy opona jest zamontowana na kole. Specjalista ds. opon zapewni zgodność z procedurami montażu, demontażu, wyważania i pompowania opony oraz wymiany zaworu. Sprawdzi on stan wewnętrzny opony, wykrywając wszelkie uszkodzenia niewidoczne na jej powierzchni. Upewni się, że opona jest prawidłowo zamontowana, optymalizując prowadzenie i komfort jazdy. Upewnij się, że przy wyborze opon przestrzegane są przepisy producenta i przepisy prawne: konstrukcja, rozmiar, kod prędkości, indeks nośności. Upewnij się, że ciśnienie w oponach jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu.

Żywotność użytkowa

Dokładne przewidzenie z góry żywotności danej opony nie jest możliwe. Opona składa się z różnych materiałów i mieszanek gumowych, które mają wpływ na jej osiągi. Jej osiągi zależą również od wielu innych czynników, takich jak pogoda, warunki przechowywania i użytkowania. Dlatego kierowcy powinni regularnie sprawdzać opony, aby zidentyfikować wszystko, co oznacza, że opona musi zostać usunięta z eksploatacji.

Oprócz regularnych przeglądów i konserwacji opon, kierowcy powinni mieć opony, które są używane przez pięć lub więcej lat, kontrolowane przez specjalistę przynajmniej raz w roku, stosować się do zaleceń producenta pojazdu dotyczących wymiany opon i wymieniać opony nadal używane przez dziesięć lub więcej lat od daty produkcji na nowe, nawet jeśli wydają się one zdatne do użytku i nawet jeśli nie osiągnęły dopuszczalnego prawem limitu zużycia.