Najnowsze wiadomości

7 września 2024 12:38

Pojazdy AWD i znaczenie zużycia opon - przewodnik



Jak każdy inny samochód, również pojazdy z napędem elektrycznym są poddawane procesowi zużycia. Niektóre elementy wymagają regularnej kontroli, podczas gdy specyficzne wymagania muszą być zmieniane po pewnym czasie/ przebiegu, zgodnie z instrukcją obsługi.

Opony są najważniejszym elementem, który powinien być regularnie kontrolowany, konserwowany i wymieniany zgodnie z protokołem. Bez względu na to, jakim pojazdem jeździsz, nowe lub stare, właściwe ciśnienie w oponach zgodnie z instrukcją obsługi, geometria kół i wyważenie kół są głównymi wymogami w zakresie konserwacji. Jest to ważne z punktu widzenia dynamiki pojazdu i jego prowadzenia, a także jest potrzebne do osiągnięcia projektowanej żywotności opon. Poza tym, istnieje jeszcze jeden krytyczny etap konserwacji: "ROTACJA OPONY" po określonym odstępie czasu.

Dzięki temu opony zużywają się równomiernie.

Rotacja opon i pojazdy DUO:

Chociaż rotacja opon może nie brzmieć znacząco w pojeździe z normalnym przednim lub tylnym kołem, konieczne jest prowadzenie pojazdu z napędem na Dużych Prędkościach, takiego jak Sportage i Tucson. DUO w tych i wielu innych pojazdach na rynku posiada zaawansowany system, który stale monitoruje stan drogi. System AWD posiada lepkie sprzęgła i / lub sprzęgło różnicowe, co powoduje, że każde koło obraca się z inną prędkością.

Na każdym kole znajdują się czujniki, które na bieżąco monitorują obrót opony. Dane są przesyłane do komputerowego modułu sterującego, który w zamian przekazuje pewien procent momentu obrotowego w razie potrzeby za pomocą komputerowo sterowanej skrzynki transferowej. System automatycznie dzieli moc pomiędzy koła i w zasadzie odcina moc od koła, obracając się szybciej niż reszta i przenosząc ją na koła, które poruszają się powoli, zatrzymują się lub utknęły.

W skrócie, istnieje komputerowo sterowana skrzynia transferowa, która zapewnia kontrolę trakcji i stabilności kół, a wszystko to w oparciu o dane zbierane przez system z zachowania się opony na drodze.

Niedopasowane zużycie w pojazdach z napędem na koła:

W miarę zużywania się opon w miarę upływu czasu, głębokość gwintu zmniejsza i redukuje całkowitą średnicę opony oraz zmniejsza obwód toczny. W przypadku pojazdów DUO wszystkie opony MUSZĄ zużywać się w pewnym stopniu i w ograniczonym zakresie. W miarę zużywania się opony, zwiększa się liczba obrotów wymaganych do pokonania określonego dystansu. W przypadku niedopasowania, opona może być zmuszona do pokonania wymaganego dystansu lub zatrzymania się.

W przypadku niedopasowania zużycia, moduł AWD uzyska niewłaściwe dane, ponieważ różne prędkości obrotowe opon będą symulować poślizg opon. System AWD będzie narażony na niepotrzebne obciążenia i zużycie, zwłaszcza podczas jazdy po prostej drodze. Innymi słowy, system wykryje nierównomierny obrót i wyśle lub odetnie zasilanie do konkretnego koła, choć w rzeczywistości stan drogi może tego nie potrzebować. Należy również pamiętać, że AWD/ ALL WHEEL DRIVE, podobnie jak w Sportage/ Tucson, są nadal technicznie pojazdami z napędem na przednie koła, których przednie koła są głównymi kołami napędowymi. Tylne koła działają tylko wtedy, gdy system wykryje taką potrzebę.

Przednie koła w samochodach Sportage / Tucson, jak wszystkie inne pojazdy z napędem na przednie koła, zużywają się szybciej. System AWD jest wyrafinowany i zdolny do radzenia sobie z różnymi rodzajami zużycia, ale tylko do pewnego stopnia i w określonym zakresie. Na przykład, Subaru pozwala na maksymalnie 7 mm zmian w obwodzie opony. Proszę zapoznać się z instrukcją obsługi.

Czy to jakiś problem?

Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, co należy robić nawet w pojazdach FWD. Należy okresowo sprawdzać geometrię i wyważenie kół, zgodnie z instrukcją obsługi.

Pojazdy przystosowane do poruszania się po drogach publicznych muszą dokonywać rotacji opon co 7500-10 000 kilometrów lub w sposób zalecany przez producenta.
Opony przednie zużywają się znacznie szybciej niż tylne w pojazdach z napędem na przednie koła, więc wszystkie opony muszą mieć równomierne zużycie, które można osiągnąć dzięki odpowiedniej rotacji opon.

Rotacja opon musi być zgodna ze standardem branżowym i zależy od typu opon, które posiadasz w swoim pojeździe. Kierunkowy, symetryczny i asymetryczny wzór bieżnika ma inny wzór rotacji opon. Celowo nie dzielę się tymi wzorami, ponieważ wiele osób mogłoby się pomylić, a większość z nich mogłaby nawet nie wiedzieć, jaki typ opon mają.

Zużycie opon i środki ostrożności w pojazdach DUO:

Jeśli jedna z opon ulegnie uszkodzeniu, należy wymienić wszystkie cztery opony tej samej marki i zastąpić je dokładnie tymi samymi rozmiarami i specyfikacjami, które są zalecane przez producenta. System DUO jest skalibrowany dla konkretnego rozmiaru opon podanego przez producenta samochodu.

Jest to jeden z głównych powodów, dla których system AWD Sportage jest dostarczany z pełnowymiarowym kołem stopowym jako zamiennikiem. Z technicznego punktu widzenia najlepszą praktyką jest, aby koło zapasowe również stało się częścią wzoru rotacji opon. Jeśli koło zapasowe nie jest częścią schematu rotacji opon, wówczas powinno być traktowane tylko jako koło zapasowe i tymczasowy zamiennik.

Oznacza to, że jeżeli rzeczywista opona jest płaska/ przebita, należy ją jak najszybciej naprawić, a opona zapasowa powinna wrócić do bagażnika. Opona zapasowa jest pełnowymiarowym stopem i wiele osób pomyśli, że jest taka sama, więc mogą nadal jej używać i przechowywać przebitą oponę, która jest zamocowana w bagażniku.

W rezultacie w pojeździe pojawi się nowsza opona [ Opona zapasowa ] w stosunku do pozostałych trzech. Może to spowodować problemy z systemem DUO. Dlatego też, albo opona zapasowa powinna być częścią schematu rotacji, albo w razie potrzeby należy użyć opony zapasowej, zamocować oponę płaską i natychmiast włożyć koło zapasowe z powrotem do bagażnika.

W przypadku uszkodzenia jednej opony można ją wymienić na oponę tej samej marki i o dokładnie tym samym wzorze bieżnika, zamiast wymieniać wszystkie 4 opony, pod warunkiem że w sklepie z oponami dostępny jest serwis golenia opon. Zasadniczo, nowa opona jest golona przy użyciu określonej maszyny, aby sprowadzić głębokość bieżnika do tego samego poziomu, co reszta opon pojazdu. Nie jestem pewien, czy taka opcja jest dostępna na miejscu, ale należy o tym pamiętać.

Na koniec, niewłaściwa konserwacja opon i niedopasowane opony uszkadzają system AWD i nie są objęte gwarancją.