Najnowsze wiadomości

Bez tych narzędzi warsztatowych nie wyobrażamy sobie pracy!

Czy jazda z pękniętą przednią szybą jest w porządku?

5 kroków do wymiany filtra paliwa w silnikach wysokoprężnych

18 maja 2021 6:57

Wzory zużycia opon, które powinieneś znać



Po pewnym czasie wszystko się zużywa i tak samo jest z oponami samochodu. Są to jedyne części pojazdu, które w porównaniu z innymi częściami pojazdu są najbardziej narażone na uderzenia. Walczy ona zarówno z powietrzem jak i z tarciem drogowym, co powoduje, że zużywa się szybciej niż część samochodu. Napisaliśmy tak wiele artykułów na temat tego, jak można chronić opony samochodu. W tym artykule opowiemy Państwu o różnych typach zużycia opon i ich przyczynie.

Zużycie opon nabiera wielu wzorów, o których należy wiedzieć, aby uchronić się od wszelkich nieszczęść.

Zużycie kącowe i palcowe

Gdy opony samochodu przedwcześnie zużywają się na wewnętrznych lub zewnętrznych krawędziach, jest to tzw. zużycie Cambera lub palców.

Zużycie pochylenia kół wynika z wielu przyczyn, z których dwie to zawieszenie i niewspółosiowość kół. To samo dzieje się w przypadku zużycia bieżnika, które wynika z niewspółosiowości kół. Zużycie pochylenia i zbieżności kół zmniejsza reakcję układu kierowniczego. Główna różnica pomiędzy zużyciem pochylenia kół a zużyciem zbieżności kół jest wymieniona poniżej:

  • Zużycie pochylenia kół: Przesadne zużycie wewnętrzne lub zewnętrzne
  • Zużycie palców: Cienkie zużycie wewnętrzne lub zewnętrzne krawędzi

Tak więc, jeśli widzisz, że opony zużywają się pod kątem pochylenia i palców, udaj się do eksperta od opon i podejmij odpowiednie działania.

Zużycie środkowe

Z powodu nadmiernego napompowania, opony zużywają się od środka, jak pokazano na zdjęciu, zjawisko to znane jest jako zużycie środka.

Nadmierne napompowanie w oponach powoduje wybrzuszenie środka, powodując kurczenie się łaty stykowej, podczas gdy środek opony przenosi całe obciążenie. Zużywa to opony od ich środka. Zużycie środkowe zwiększa ryzyko wybuchu opony. Prostym sposobem na uniknięcie zużycia środkowego jest pompowanie opon zgodnie z zaleceniami producentów.

Zużycie barku/krawędzia

Jest to dokładne przeciwieństwo zużycia środkowego, ponieważ z powodu zbyt niskiego napompowania opony zużywają się w większym tempie od swoich krawędzi. Zmniejsza to żywotność opon. Dodatkowo zmniejsza również zużycie paliwa w pojeździe, ponieważ niedopompowane opony sprawiają, że silnik samochodu pracuje bardziej wydajnie. Aby zapobiec zużyciu się opon od krawędzi, zawsze należy je napompować zgodnie z zaleceniami producenta.

Zużycie pucharów

Zużycie pucharu lub opończy to w zasadzie nierównomierny wzór zużycia opony, który powstaje w wyniku używania przez pojazd nadmiernie zużytych amortyzatorów - mówiąc wprost, opona na drodze porusza się nieregularnie w górę i w dół, a w przypadku kiepskich amortyzatorów nie może prawidłowo przygryźć drogi, co powoduje nierównomierne zużycie opon. Zablokowana opona może powodować hałas podczas jazdy z dużą prędkością. Zużycie kielicha nazywane jest również zużyciem opon.

Przyczyny zużycia kielichów:

  • Zła jakość opony
  • Nadmierne zużycie amortyzatorów i brak równowagi w oponach

Aby uniknąć zużycia miseczki, należy obracać opony w równych odstępach czasu i wymieniać amortyzatory w odpowiednim czasie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Ten prosty krok nie tylko ochroni opony przed zużyciem miseczek, ale także wydłuży ich żywotność.