Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

5 grudnia 2021 13:00

Wybór właściwego oleju w zimie



Jeśli silnik jest sercem twojego samochodu, olej jest jego siłą napędową. Zwłaszcza gdy sezonowe tempsy zaczynają spadać. Chłodniejsza pogoda może spowodować, że olej silnikowy będzie płynął zbyt wolno lub w ogóle nie będzie płynął. A to może naprawdę obciążyć silnik podczas rozruchu.

The W oznacza zimę.

Olej silnikowy jest mierzony na podstawie jego lepkości, w zasadzie jak gruby lub cienki jest. Im wyższa lepkość, tym wolniej olej będzie płynął. Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych wydaje oceny dla wszystkich olejów silnikowych, np. 5W30. Im niższa jest liczba W (co w rzeczywistości oznacza zimę), tym lepiej olej będzie działał w chłodniejszych temperaturach. Ogólnie rzecz biorąc, olej 5W jest zalecany do stosowania zimą, ale można również opracować oleje syntetyczne, które będą płynąć jeszcze łatwiej w niskich temperaturach.

Syntetyczny vs. konwencjonalny olej silnikowy

Nowoczesny olej silnikowy został opracowany w 80% jako olej bazowy i 20% jako dodatki. Olej bazowy może być konwencjonalny, syntetyczny lub w postaci mieszanki. A dodatki mogą zawierać detergenty, dyspergatory, modyfikatory tarcia, polepszacze współczynnika lepkości i inne. Więc który jest najlepszy?

  • Olej konwencjonalny: Ogólnie rzecz biorąc, jest to standardowy olej samochodowy - jest przystępny cenowo i spełnia wymagania większości producentów, ale zawiera pewne zanieczyszczenia. Olej High Mileage: Jest to konwencjonalny olej silnikowy, który został wzbogacony o specjalne środki kondycjonujące i dodatki, które pomagają zredukować i zapobiec wyciekom oraz zmniejszyć zużycie oleju w starszych silnikach. Jeśli Twój samochód ma na sobie ponad 75 000 mil, ta opcja może pomóc w dłuższym okresie eksploatacji. Syntetyczny olej mieszany: Te oleje mają dawkę oleju syntetycznego zmieszanego z olejem mineralnym i są dobrym krokiem naprzód dla kierowców, którzy chcą poprawić osiągi przy niższych kosztach niż w przypadku pełnego oleju syntetycznego. Są one popularne wśród kierowców pickupsów, SUV-ów i pojazdów GM, które wymagają oleju z oceną Dexos. Pełny olej syntetyczny: Olej ten zawiera mniej zanieczyszczeń, dzięki czemu idealnie nadaje się do współczesnych, nowoczesnych silników o wyższych osiągach. Lepiej przepływa również w niskich temperaturach i utrzymuje szczytową skuteczność smarowania w wysokich temperaturach, oferując najlepszą ochronę nawet wtedy, gdy silnik tego nie wymaga.

Zmiana jest dobra

Wybór odpowiedniego oleju nie zrobi różnicy bez rutynowej wymiany oleju. Dlaczego? Tak jak kąpiel utrzymuje silnik w czystości, tak nowy olej utrzymuje silnik w czystości i pomaga uniknąć potencjalnie szkodliwych skutków, jakie zużyty olej może spowodować dla pojazdu. Jeśli chcesz zmaksymalizować osiągi i oszczędność paliwa wraz z żywotnością silnika Twojego samochodu, nie pomiń tego ważnego kroku.

Dolna linia

Olej 5W30 o wielu lepkościach przepływa szybciej w niskich temperaturach i jest zazwyczaj zalecany do całorocznej ochrony, natomiast syntetyczny olej 5W30 o wielu lepkościach zapewnia najlepszą ochronę zarówno przed skrajnie niskimi temperaturami, jak i bardzo wysokimi temperaturami silnika. Korzystanie z oleju, który nie jest przeznaczony dla silnika, jest jednak szkodliwe, dlatego najlepiej postępować zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu, aby określić odpowiednią klasę lepkości, specyfikację oleju silnikowego i okres między wymianami oleju.