Najnowsze wiadomości

7 września 2024 14:00

Co się dzieje, gdy Twoja pompa wody zużywa się?



Pompa wody odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawnego działania Twojego samochodu. Jej głównym zadaniem jest transportowanie płynu chłodzącego z chłodnicy do całego silnika, aby zapobiec przegrzaniu. Gdy pompa działa, silnik pracuje w odpowiedniej temperaturze. Jeśli przestanie działać, samochód może się przegrzewać, co może prowadzić do kosztownych napraw. Skąd wiadomo, czy pompa wody jest zużyta? Oto kilka oznak, że pompa jest w tarapatach.

Wycieki płynu chłodzącego

Pompa wodna ma wiele uszczelek, które zapobiegają wyciekom płynu chłodzącego i pomagają w płynnym przepływie płynu chłodzącego z chłodnicy do silnika. Z biegiem czasu, te uszczelki zużywają się i stają się suche i kruche, co pozwala na wyciek płynu chłodzącego wewnątrz.

Wyciek płynu chłodniczego można zauważyć jako zieloną lub czasami czerwoną kałużę pod przednią częścią samochodu. Można również sprawdzić otwór odpływowy, który jest małym otworem na pompie. Jeśli z otworu wycieka płyn chłodzący, jest to wczesne ostrzeżenie. Nie chcesz ignorować tego problemu, więc zabrać swój samochód do mechanika, aby naprawić problem, zanim się pogorszy.

Przegrzanie silnika

Awaria pompy może spowodować przegrzanie silnika. Jeśli zauważysz, że silnik pracuje goręcej niż zwykle, nawet jeśli na desce rozdzielczej nie zapaliła się żadna lampka ostrzegawcza, warto sprawdzić układ. Nie należy zakładać, że musi być widoczny wyciek płynu chłodniczego, aby wystąpił problem. Problem może znajdować się wewnątrz samej pompy, gdzie zużyte łopatki wirnika nie wykonują już swojej pracy polegającej na utrzymywaniu płynu chłodzącego w ruchu.

O wiele łatwiej jest oddać pojazd do serwisu, gdy po raz pierwszy zauważysz przegrzanie, niż czekać, aż pompa całkowicie zawiedzie. Zwlekanie może spowodować większe problemy, w tym pękniętych głowic cylindrów, które mogą wziąć nieprzyjemny kęs z portfela. Zrób sobie przysługę, notując normalną temperaturę pracy silnika i sprawdzając pompę wodną, jeśli zauważysz, że pojazd działa gorąco.

Brzęczenie lub wycie pod maską

To może być trudne do rozgryzienia, ponieważ istnieje wiele pasków w silniku, które hałasują, gdy trzeba je wymienić. Jednak wysoki pisk lub grzechotanie odgłosy z przodu silnika może być luźny pasek serpentynowy, złe koło pasowe pompy wody lub zużyte łożyska. Dźwięk może nie być spójny, ale może mieć tendencję do coraz głośniej, gdy przyspieszasz. Jeśli słyszysz coś wzdłuż tych linii, przynieść swój samochód do sklepu, aby mieć problem zdiagnozowany.

Parujący silnik

Para wodna wydobywająca się spod maski silnika podczas postoju to znak, że silnik się przegrzewa. Jest to bardziej zauważalne, gdy zatrzymasz się, a powietrze płynie w górę od silnika, a nie za nim podczas jazdy. Jeśli tak się stanie, należy natychmiast zaprzestać jazdy samochodem, więc zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i zleć holowanie samochodu w celu zbadania go przez mechanika.

Ważne jest, aby utrzymać swój samochód i zająć się tego rodzaju problemem szybko, a nie czekać, aż się pogorszy. Jeśli widzisz oznaki awarii pompy wody, zająć się problemem tak szybko, jak to możliwe, aby nie spowodować uszkodzenia silnika.

Sprawdź wszystkie produkty do pomp wodnych dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak dbać o pompę wodną, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr.