Dlaczego ciśnienie w oponach jest ważne?
1 wrz 2020 - Opony - kompendium wiedzy
3 czerwca 2023 16:09
Opony typu "run-flat" są zaprojektowane tak, aby utrzymać Cię w ruchu nawet w przypadku przebicia. Posiadają one wzmocnioną ściankę boczną, która utrzymuje ciężar samochodu, gdy ciśnienie powietrza zaczyna spadać. Dzięki temu możesz kontynuować jazdę ze zredukowaną prędkością, aż w końcu będziesz mógł się zatrzymać i zlecić naprawę opony.
Sposób, w jaki można teraz mierzyć ciśnienie powietrza w oponach, zależy od producenta samochodu. Większość nowoczesnych samochodów jest obecnie wyposażona w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). System ten alarmuje Cię w przypadku przebicia lub spadku ciśnienia w oponach poniżej pewnego poziomu.
W instrukcji obsługi dołączonej do pojazdu znajduje się dokładna informacja, jak daleko można jechać z uszkodzoną oponą typu "run-flat". Zazwyczaj jednak, po przebiciu, samochód powinien jechać 50mph do maksymalnie 50 mil.
Większość producentów nie zgadza się z pomysłem naprawy opon typu "run flat". Wynika to z faktu, że po wjechaniu na przebitą oponę, jej wytrzymałość jest mniejsza. W związku z tym monter nie jest w stanie stwierdzić, czy po przebiciu opona została przejechana dłużej/szybciej niż jest to zalecane.
Opon typu "run flat" należy używać wyłącznie w samochodach, które są specjalnie do nich zaprojektowane. Wynika to głównie z faktu, że samochód nie jest wyposażony w system TPMS. Bez tego, nadal jeździłbyś na przebiciu. Potencjalnie skończyłoby się to przebiciem i naraziłoby ciebie i innych kierowców na niebezpieczeństwo.
Opony typu "run flat" są wykonane z podobnych lub identycznych materiałów, jak zwykłe opony konwencjonalne. Dlatego wskaźnik zużycia powinien być taki sam. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach i sprawdzanie ich co miesiąc zapewni im długą żywotność.
© Copyright montujeopony.pl. All Rights Reserved.