Najnowsze wiadomości

3 czerwca 2023 16:26

Dlaczego opony zaczynają pękać i pogarszać się?



Opony są zazwyczaj przez cały okres ich użytkowania narażone na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Jak wszystko inne, opony są narażone na zużycie, tarcie i uszkodzenia spowodowane kwaśnym deszczem i śniegiem. Oto jak opony mogą zacząć się psuć, a w końcu pękać.

Długie okresy w wodzie

Opony mogą być podatne na uszkodzenia spowodowane przez wodę, gdy są prowadzone przez dłuższy czas w ciągłym deszczu. Woda może prowadzić do przenikania wilgoci do opon, co może spowodować, że opony zaczną się obniżać i pękać.

Wiek może zmniejszyć elastyczność i tworzyć pęknięcia.

Wszyscy wiemy, że im dłuższe opony są na drodze, tym słabsze stają się w kontakcie z drogą. Starsze opony w końcu stwardnieją i staną się kruche, co spowoduje spadek elastyczności i powstawanie pęknięć.

Być może zablokowałeś opony, ale to nie powstrzyma ich przed zniszczeniem. Dzieje się tak, ponieważ podczas ruchu opon uwalnia się substancja chemiczna, która powstrzymuje je przed uszkodzeniem. Dobrym pomysłem może być więc wyjmowanie pojazdu z ruchu, aby zapobiec wszelkim niepożądanym pęknięciom.

Promienie UV mogą wysuszyć gumę

Promienie ultrafioletowe mają na ogół taki sam wpływ jak słońce i deszcz (zimno i ciepło) na opony. Promieniowanie ultrafioletowe może powodować, że polimery znajdujące się w mieszankach gumowych wysychają i ostatecznie stają się kruche, co powoduje, że ścianki boczne opon zaczynają pękać.

Szybkie zmiany temperatury

Ekstremalne temperatury mogą powodować spustoszenie w oponach, ponieważ gdy są one wystawione na działanie trudnych warunków atmosferycznych, pojawiają się pęknięcia. Mieszanki polimerowe znajdujące się w oponach zaczynają się rozszerzać w gorące dni, a w zimne stają się bardziej zwarte. Ta gwałtowna zmiana temperatury spowoduje osłabienie opon, a w konsekwencji powstanie pęknięć.

Ciśnienie w oponach

Pęknięcia mogą być również spowodowane niedopompowaniem, ponieważ pod ciśnieniem opony zaczynają wytwarzać duże ilości ciepła. Kiedy więc pojazd zaczyna się obciążać na niedopompowanych oponach, tarcie jest zwiększone. Jest to spowodowane tym, że powierzchnia opony ma większy kontakt z drogą.

Podobnie, nie zaleca się jazdy na oponach z nadmiernym ciśnieniem. Wynika to z faktu, że jazda pojazdem z oponami nadmiernie napompowanymi może powodować pęcznienie ścianek opony, co zwiększa ryzyko pojawienia się pęknięć. Często możesz sprawdzić przewodnik producenta w swoim pojeździe, aby dowiedzieć się, jak wyglądają Twoje opony.

Teraz, gdy już wiesz, co może powodować pęknięcia w oponach, upewnij się, że opony są napompowane w odpowiednim psi i upewnij się, że nie narażasz ich na trudne, niebezpieczne warunki pogodowe, aby utrzymać ich optymalne osiągi.