Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

29 czerwca 2022 14:54

Zrozumienie zasad prawidłowej rotacji opon



Zrozumienie zasad prawidłowej rotacji opon może w znacznym stopniu wydłużyć żywotność gumy owiniętej wokół kół. Rotacja jest tak ważna, że powinno się ją wykonywać co najmniej dwa razy w roku - zazwyczaj wraz ze zmianą pór roku - w ramach regularnej konserwacji samochodu.

Dlaczego więc prawidłowa rotacja opon jest tak istotnym elementem utrzymania samochodu na drodze?

Chodzi o zrozumienie związku między zużyciem opon, ustawieniami zawieszenia i zbieżnością kół.

Zużywanie się, zużywanie się

Podczas jazdy po drogach guma na oponach w końcu zaczyna się zużywać. Rzecz w tym, że to zużycie nie przebiega równomiernie z wielu powodów. Po pierwsze, weź pod uwagę fakt, że przednie koła poruszają się z boku na bok, kiedy kierujesz pojazdem, co oznacza, że kiedy przechylasz się w jedną lub drugą stronę na zakręcie, zewnętrzna krawędź opony podlega dodatkowemu zużyciu, z którym tylne opony nie muszą sobie radzić. Następnie należy wziąć pod uwagę, że geometria kół może wykazywać odchylenie z przodu, a nawet z jednej strony samochodu w stosunku do drugiej, aby zrekompensować nierówności drogi i utrzymać pojazd na prostej drodze.

Równowaga obciążenia również odgrywa rolę - jeśli jeździsz z ładunkiem w skrzyni ładunkowej ciężarówki, tylne opony są bardziej obciążone, co może mieć wpływ na ich zużycie. Jeśli masz samochód o wysokich osiągach, koła napędowe - przednie lub tylne - mogą również zużywać się szybciej z powodu obrotów kół wytwarzanych przez mocny silnik. Ostatecznym celem rotacji jest maksymalne wyrównanie zużycia poprzez rozłożenie obciążenia na cały okres eksploatacji każdej opony.

Przód, tył i bok do boku

opony

Prawidłowa rotacja opon różni się w zależności od typu pojazdu, którym się jeździ. W samochodach z napędem na tylne koła zazwyczaj przekłada się tylne opony na przód, po tej samej stronie, po której były pierwotnie zamontowane. I odwrotnie, przy przenoszeniu opon przednich na tylne, zamieniamy się stronami. W ten sposób wyrównuje się stopień zużycia zewnętrznej krawędzi na wszystkich zakrętach. W przypadku napędu na przednie koła jest odwrotnie - przednie opony przesuwają się do tyłu po tej samej stronie, po której były pierwotnie zamontowane, ale tylne krzyżują się podczas przesuwania do przodu.

W samochodach z napędem na cztery koła lub na wszystkie koła opony zmienia się w kształcie litery X - prawy przód na lewy tył, lewy przód na prawy tył - natomiast samochody wyposażone w opony o jednokierunkowym wzorze bieżnika (co oznacza, że mogą obracać się tylko w jedną stronę) muszą zmieniać opony z przodu na tył bez żadnego krzyżowania.

Zalecenia

Większość firm oponiarskich zaleca wymianę opon co sześć miesięcy, co zwykle oznacza przejechanie od 6 000 do 8 000 mil. Jeśli klimat wymaga wymiany opon letnich na zimowe, należy pamiętać o oznaczeniu oryginalnego położenia każdej opony po zdjęciu jej z samochodu, aby wiedzieć, według jakiego wzoru należy je zmieniać na początku następnego sezonu (po wyjęciu z magazynu).