Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

5 grudnia 2021 11:07

Zrozumienie wzorów bieżnika opony



Bieżnik opony jest częścią, która faktycznie styka się z drogą. Dlatego ważne jest, aby podczas poszukiwania nowych opon przyjrzeć się wzornictwu bieżnika dostosowanemu do rodzaju jazdy. Poniżej zebraliśmy kilka najpopularniejszych typów bieżników, które można dziś kupić.

Rodzaje bieżników

  • Symetryczny bieżnik - zapewnia płynną jazdę, wysoką stabilność kierunkową i niskie opory toczenia.
  • Bieżnik kierunkowy - doskonały do ochrony przed aquaplaningiem, doskonałe prowadzenie na śniegu i błocie. Oferuje również dobre trzymanie się drogi przy dużych prędkościach.
  • Asymetryczny bieżnik - oferuje doskonałe prowadzenie, wysoką stabilność na zakrętach i doskonałą przyczepność w mokrych warunkach.

Różne części bieżnika do opon

  • Żebra - są to podniesione odcinki wzoru bieżnika, składające się z bloków bieżnika.
  • Rowki - to głębokie kanały, które biegną dookoła opony.
  • Klocki bieżnika - są to uniesione segmenty gumy, które faktycznie stykają się z nawierzchnią.
  • Lamele - małe, cienkie rowki, które są formowane w klockach bieżnika.

Wszystkie wyżej wymienione części bieżnika mogą być łączone w celu stworzenia unikalnego wzoru, który poprawi osiągi opony. Obejmuje to poprawę niskiego poziomu hałasu na drodze, lepsze prowadzenie, trakcję i zużycie.

Symetryczny bieżnik

Symetryczny wzór bieżnika jest najczęstszym z trzech i można go znaleźć w samochodach osobowych. Opony, które oferują ten wzór, posiadają ciągłe żebra lub bloki bieżnika na całej powierzchni czołowej. Obie połówki opony będą miały ten sam wzór.

Najważniejsze cechy:

  • Płynna jazda
  • Wysoka stabilność kierunkowa
  • Niski opór toczenia

Kierowcy z symetrycznym wzorem bieżnika uzyskują największą elastyczność w zakresie rotacji opon bez wpływu na codzienne osiągi. Opony te są również ciche, trwałe i paliwooszczędne. Nie dostosowują się jednak tak dobrze jak inne opony, gdy zmienia się pogoda i dlatego mogą nie być tak skuteczne pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni.

Bieżnik kierunkowy

Opony zaprojektowane z kierunkowym wzorem bieżnika są tworzone tak, aby toczyć się do przodu tylko w jednym kierunku. Oferują one boczne rowki, które spotykają się w środku bieżnika i mają kształt strzałek. Rowki w kształcie litery "v" są bardziej odporne na aquaplaning przy dużych prędkościach i odprowadzanie wody. Kolejną zaletą tych opon jest to, że zapewniają one dodatkową trakcję, która jest świetna podczas jazdy po śniegu lub błocie. Z tego powodu opona całoroczna lub zimowa może mieć taki wzór bieżnika.

Kluczowe cechy:

  • Wysoka ochrona przed aquaplaningiem
  • Doskonałe prowadzenie na śniegu i błocie
  • Bardzo dobre trzymanie się drogi przy dużej prędkości

Asymetryczny wzór bieżnika opony

Opona z asymetrycznym wzorem bieżnika to opona o dwóch różnych wzorach. Jeden na wewnętrznej połowie, a drugi na zewnętrznej. Czasami może wyglądać nietypowo, ale oba służą swojemu celowi.

Wewnętrzny bieżnik służy do rozpraszania wody i ochrony przed akwaplanacją. Zewnętrzny służy do zwiększenia sztywności poprzecznej. Dzięki temu opony lepiej trzymają się drogi podczas pokonywania zakrętów i jazdy po suchej nawierzchni. Może to również pomóc w redukcji hałasu wewnątrz pojazdu. Ta kombinacja i wielofunkcyjna opona sprawia, że jest ona popularna w samochodach klasy wyższej i ultra-wytrzymałych.

Najważniejsze cechy:

  • Doskonałe prowadzenie
  • Duża stabilność na zakrętach
  • Doskonała przyczepność w mokrych warunkach

Uważaj na wzór bieżnika opony mieszającej

Przy zakupie nowych opon należy unikać mieszania na oponach różnych bieżników i rozmiarów. Zawsze upewnij się, że Twoje opony są identyczne pod względem marki i modelu z tymi, które już masz na kołach. Pozwoli to utrzymać optymalne osiągi samochodów.

Należy pamiętać, że wymiana pary opon jest o wiele bezpieczniejsza niż tylko wymiana opony. Nowsze opony powinny być zakładane z tyłu, a częściowo zużyte z przodu. Należy się upewnić, że wzór bieżnika opon jest taki sam jak na drugiej osi. Mieszanie wzorów nie tylko wpływa na prowadzenie i charakterystykę samochodu, ale może być również niebezpieczne podczas jazdy z dużą prędkością.