Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

29 czerwca 2022 15:45

Co to jest układ napędowy i do czego służy?



Układ napędowy samochodu obejmuje wszystkie elementy niezbędne do przeniesienia energii silnika na koła, aby pojazd mógł się poruszać. Jeśli kiedykolwiek rozmawiałeś o napędzie na tylne koła (RWD) lub na przednie koła (FWD), na przykład, rozmawiałeś o układzie napędowym pojazdu. Dowiedz się więcej o układzie napędowym, co robi dla Twojego pojazdu i jak możesz pomóc utrzymać go w doskonałej formie.

Do czego służy układ napędowy?

samochód

Układ napędowy samochodu łączy silnik z kołami, umożliwiając pojazdowi poruszanie się. Gdy silnik pracuje, układ napędowy pomaga przesyłać moc przez skrzynię biegów do kół napędowych. Koła napędowe mogą być kołami przednimi, tylnymi lub wszystkimi kołami - znane są również jako koła przednie, tylne i wszystkie.

Części układu napędowego

Układ napędowy składa się z kilku elementów, które umożliwiają działanie systemu.

  • Skrzynia biegów: Przenosi moc z silnika na koła, a także umożliwia zmianę biegów zgodnie z potrzebami kierowcy. Wał napędowy: Wał napędowy to stalowy lub aluminiowy cylinder, który łączy przegub typu U z tyłu wielu skrzyń biegów z przegubem typu U w pobliżu tylnej osi. Wał napędowy pozwala skrzyni biegów dostarczyć moment obrotowy do kół. Przegub homokinetyczny: Przegub homokinetyczny (przegub homokinetyczny) jest zaprojektowany tak, aby zginać się w dowolnym kierunku, co pozwala osi poruszać się wraz z pojazdem, jednocześnie obracając koła napędowe. Przeguby homokinetyczne są zazwyczaj spotykane w pojazdach z napędem na przednie koła, w których wał napędowy (zwykle nazywany półosią) łączy przednią oś z przednimi kołami napędowymi. Przegub U: Przegub uniwersalny (U-joint) jest elastycznym punktem na wale napędowym (zazwyczaj na obu końcach), który pozwala wałowi obracać się i poruszać, gdy pojazd przejeżdża przez wyboje lub spadki na drodze. Dyferencjał: Mechanizm różnicowy to termin, który powszechnie odnosi się do obudowy zawierającej koła zębate osi i mechanizm różnicowy. Jest on zazwyczaj umieszczony pośrodku osi i rozdziela jednakową moc na każde koło napędowe. Mechanizm różnicowy znajduje się na osi kół napędowych - a więc na osi przedniej w przypadku napędu na przednie koła, na osi tylnej w przypadku napędu na tylne koła i na obu osiach w przypadku napędu na wszystkie koła. Wały osiowe: Po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego znajdują się wały osiowe. Wałki osi pomagają dostarczyć moc z mechanizmu różnicowego do tylnych kół napędowych.

Jak działa układ napędowy?

Układ napędowy działa inaczej w pojazdach RWD i FWD. W przypadku pojazdów RWD:

  1. Praca układu napędowego rozpoczyna się od skrzyni biegów, która kontroluje moc przenoszoną z silnika na koła. Aby dostarczyć moc silnika tam, gdzie jest potrzebna, wał napędowy w kształcie rury połączony ze skrzynią biegów obraca się szybko, przenosząc moc na tylny mechanizm różnicowy. Tylny mechanizm różnicowy rozdziela moc na tylne osie, a następnie na tylne koła.

W pojazdach FWD wszystkie te czynności są wykonywane z przodu. Nie ma wału napędowego, który przenosiłby moc silnika na tył samochodu (ponieważ koła te nie są napędzane). Zamiast tego, praca ta jest wykonywana przez coś, co nazywa się transaxle. Transaxle oznacza, że skrzynia biegów i oś mają tę samą obudowę.

Choć często mówi się o skrzyni biegów i układzie napędowym oddzielnie, pamiętaj, że nie możesz mieć jednego bez drugiego. (W każdym razie nie w samochodzie, który działa!).

Ile jest rodzajów układów napędowych?

Istnieją cztery rodzaje układów napędowych:

  • Napęd na przednie koła (FWD) Napęd na tylne koła (RWD) Napęd na wszystkie koła (AWD) Napęd na cztery koła (4WD)

Podstawowe zasady działania odnoszą się do wszystkich rodzajów układu napędowego, przy czym AWD i 4WD wykorzystują bardziej zaawansowane elementy sterujące, aby rozdzielić moc na wszystkie koła. Moc układów napędowych na wszystkie i cztery koła pozwala na bardziej dynamiczną jazdę, nawet w trudnych warunkach pogodowych lub terenowych.

Jak mogę sprawdzić, jaki mam typ układu napędowego?

W instrukcji obsługi samochodu znajduje się wiele informacji na temat rodzaju układu napędowego. Jeśli jednak instrukcja nie jest pod ręką, oto inny sposób, aby się tego dowiedzieć.

Otwórz maskę swojego samochodu i zajrzyj do środka: czy silnik jest zamontowany z boku? Oznacza to, że pasy również będą skierowane na boki. Jeśli pasy są skierowane w jedną lub drugą stronę samochodu, to prawdopodobnie jest to FWD.

I odwrotnie, jeśli silnik jest zamontowany przodem do tyłu, a pasy są skierowane w Twoją stronę, gdy stoisz z przodu samochodu, Twój pojazd ma prawdopodobnie napęd RWD.

Wiedza na temat rodzaju układu napędowego nie jest tak ważna, jak zauważenie objawów jego awarii. Do typowych objawów nieprawidłowego działania układu napędowego można zaliczyć:

  • Nietypowe odgłosy Wycieki płynów Wibracje Problemy z przełączaniem biegów Zapalona kontrolka "check engine".

Tires Plus pomoże Ci utrzymać zasilanie

Określenie rodzaju układu napędowego Twojego pojazdu to jedno. Utrzymanie go w dobrym stanie to drugie! W celu przeprowadzenia pełnej konserwacji pojazdu i kontroli takich układów, jak układ napędowy, kierowniczy, zawieszenie i inne, udaj się do najbliższego warsztatu Tires Plus! Nasi eksperci są przeszkoleni, aby zrozumieć potrzeby Twojego pojazdu w zależności od marki i modelu, aby pomóc Ci uzyskać właściwą pielęgnację samochodu.