Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

5 grudnia 2021 12:45

FWD VS RWD - Oba układy mają swoje zalety i wady



Jedną z rzeczy, która podzieliła ludzi motoryzacji na całym świecie, podobnie jak Hondę i Toyotę w Pakistanie, jest preferowanie pojazdu z napędem na przednie lub tylne koła. Oba mają swoje plusy i minusy. Myśleliśmy o napisaniu bloga, na którym omówimy ich zalety i wady oraz zobaczymy, która platforma ma przewagę nad drugą. Zacznijmy od systemu z napędem na przednie koła.

System napędu na przednie koła (front wheel drive system)

Jak sama nazwa wskazuje, twoje przednie koła są twoją główną siłą napędową. Silnik przenosi swoją moc na przednie opony poprzez skrzynię biegów. Inżynierowie majstrowali przy idei napędu na przednie koła już od lat 90-tych XIX wieku. Układ przeszedł kilka etapów ewolucji, a różni producenci samochodów i firmy inżynieryjne miały swój udział w systemie. Pierwszy komercyjny sukces systemu FWD nastąpił w 1929 roku w rękach Birmingham Small Arms Company. Audi wyprodukowało swój samochód FWD w 1933 roku. Citroen, francuski producent samochodów, pracował nad tym układem od lat (przed i po II wojnie światowej). Brytyjczycy, Niemcy, Włosi, Francuzi, wszyscy mieli swój udział w projekcie. Samochód, który faktycznie rozsławił system i stanowił potencjalne przedsięwzięcie dla przyszłych inwestycji w badania i rozwój innych producentów samochodów, to Mini w 1959 roku. Samochód miał wbudowany poprzecznie zamontowany silnik i skrzynię biegów z napędem na przednie koła. Później Dante Giacosa, projektant i inżynier Fiata, udoskonalił system, który teraz widzimy w prawie wszystkich samochodach z napędem na przednie koła. Samochód miał zamontowany poprzecznie silnik, a obok niego zamontowaną skrzynię biegów napędzającą przednie koła. Układ był kompaktowy i tańszy w wykonaniu i eksploatacji. W latach 80. układ FWD cieszył się dużym zainteresowaniem i popularnością. Wtedy to zarówno europejscy, jak i japońscy producenci samochodów zaczęli koncentrować się na tym układzie. Zarówno Honda jak i Toyota zdecydowały się na płytę FWD dla swoich samochodów Civic i Corolla.

Jednym z najważniejszych powodów, dla których firmy zdecydowały się na układ FWD, był koszt. Taniej jest zrobić, proste jak to. Poza tym, jak wspomniano powyżej, jest to układ kompaktowy. Silnik układa się bokiem wraz z zaporą ogniową, a nie wystaje na zewnątrz. Pomyśl, jak wyglądałby Twój Suzuki Mehran, gdyby był to samochód z napędem na tylną oś z silnikiem wzdłużnym. Kompaktowe opakowanie oznacza mniejszy przód. A to oznacza mniej materiałów i części używanych do produkcji samochodu. Krótszy przód oznacza również, że producenci samochodów mogliby zwiększyć rozmiar kabiny bez zwiększania rozmiaru całego pojazdu. Małe auta są bardziej przestronne dzięki układowi napędu na przednie koła. Jednostka FWD zwykle pomaga również w zmniejszeniu wagi, ponieważ są one zazwyczaj lżejsze w porównaniu z podobnymi jednostkami RWD.

Układ napędów na przednie koła

Układ zawiera nie tylko ulepszenia kosmetyczne czy ergonomiczne, ale także pewne specyficzne cechy jezdne. Podobnie jak to, że Twoje koła wywierają siłę napędową w tym samym kierunku, w którym skręcasz, ponieważ koła skrętne również napędzają samochód. Na przykład, zdjęcie, które skręcasz w lewo w samochodzie FWD. Twoje koła nie tylko kierują się w lewo, ale także kierują samochodem w tym samym kierunku. Siła ciągu samochodu jest w zamierzonym kierunku. Oznacza to, że ogon nie obraca się tak jak w samochodzie z napędem na tylne koła, w którym tylne koła pchają się prosto, ale przednie koła są skierowane gdzie indziej. I ten sam aspekt przednich kół jadących w tym samym kierunku, w którym są skierowane, może również powodować kierowanie momentem obrotowym. Kierowanie momentem obrotowym może być problemem w mocnych samochodach FWD. W przypadku kierowania momentem obrotowym kierownica ściąga na jedną stronę przy dużym przyspieszeniu. Podsterowność jest również jednym z problemów związanych z samochodami FWD.

Przy tak silnym przyspieszeniu możesz również stracić przyczepność, ponieważ podczas ciężkiego wyścigu ciężar przesuwa się do tyłu. Przednie koła stają się luźne, ponieważ ciężar silnika podnosi się z kół. Powoduje to, że opony ślizgają się aż do momentu, w którym ugryzą się z powrotem w podłoże, zapewniając przyczepność. Może być również konieczne dodatkowe obciążenie przednich opon, ponieważ w porównaniu z oponami tylnymi są one cały czas narażone na obciążenia, stąd konieczność obracania opon co 10-15 tysięcy kilometrów.

Układ napędowy na tylne koła

Układ RWD jest stosunkowo prostszy. Silnik jest zazwyczaj montowany wzdłużnie, a moc jest przekazywana do tylnych kół przez wał napędowy. Koła przednie wskazują kierunek, w którym ma jechać samochód, a koła tylne przykładają nacisk.

Najsilniejszym punktem w układzie RWD jest jego wytrzymałość. Są one wytrzymałe i są stosowane we wszystkich pojazdach, które są uważane za konie robocze. Wszystkie pojazdy o dużej ładowności mają napęd na tylne koła. Gdybyś był blisko wywrotki Hino lub jakiejś przyczepy, widziałbyś ten gigantyczny wirujący wałek przechodzący przez jego środek. Twój Toyota Hiace, podwójny kabinowy pickup lub Suzuki Ravi lub Bolan, wszystkie są samochodami z napędem na tylne koła. Samochody z napędem na tylne koła mają lepszą zdolność holowania, jak również zdolność do ciągnięcia ciężaru. Jest on znacznie mocniejszy niż układ FWD, w którym dwa cienkie drążki, takie jak osie, napędzają samochód.

W samochodzie układ RWD zapewnia lepsze rozłożenie ciężaru. Ponieważ nie wszystkie maszyny (silnik + oś przednia) znajdują się z przodu samochodu, można zmniejszyć masę z przodu i przenieść część z nich na tył. Następnie z tyłu samochodu masz gigantyczną oś, na której łączy się wał napędowy. Ten dodatkowy ciężar z tyłu równoważy przód samochodu. Lepsze rozłożenie ciężaru oznacza, że samochód jest przyjemny w prowadzeniu i prowadzeniu. Poza tym, otrzymujesz lepsze przeniesienie ciężaru. Gdy mocno przyspieszasz, cały ciężar przesuwa się do tyłu. A ponieważ tylne koła obracają się, aby popchnąć samochód do przodu, cały ciężar wraca do tyłu i opiera się na nich, co sprawia, że ugryzają się one mocno w asfalt i zapewniają oponom dodatkową przyczepność.

Układ napędowy tylnych kół

Możesz również uzyskać dłuższą żywotność swoich opon, ponieważ dzielisz obciążenie pracą. Twoje przednie opony są skierowane, a tylne prowadzą. Jest to jednak możliwe tylko pod warunkiem, że przy każdej nadarzającej się okazji nie dojdzie do wypalenia samochodu z napędem na tylne koło.

Ale w samochodzie z napędem na tylne koła masz nadsterowność. Jeśli jesteś nowy w samochodzie z napędem na tylne koło, w zakręcie lub na mokrej nawierzchni, istnieje szansa, że możesz obrócić tył swojego samochodu, jeśli nie będziesz uważał na pedał gazu. Dzieje się tak, ponieważ przód twojego samochodu nie porusza się tak szybko jak tył. Dzieje się tak dlatego, że przód twojego samochodu nie porusza się tak szybko, jak tył twojego samochodu.

Więc to jest właśnie to. Oczywiście, w obu systemach jest o wiele więcej niż to, o czym tu mówiono. Oba działają w pewnych scenariuszach lepiej niż drugi system. Jeśli jeden z nich jest przydatny lub ma zastosowanie w pewnych sytuacjach, drugi może nie działać w tej sytuacji i na odwrót. Ale obydwa robią to, do czego zostały stworzone, aby z łatwością i komfortem przyciągać ludzi.