Najnowsze wiadomości

Co to są ampery zimnego rozruchu?

Czy przepompowane opony są złe na zimę?

Dziwny świat starych narzędzi samochodowych

5 grudnia 2021 11:31

Czy przepompowane opony są złe na zimę?



Czy przepompowane opony są szkodliwe w zimie? Chociaż z powodu niższych temperatur opony mogą wymagać częstszego uzupełniania ciśnienia, nie oznacza to, że należy je przepompowywać. Oto, co należy wiedzieć o przepompowanych oponach i dlaczego kontrolowanie ciśnienia w oponach jest szczególnie ważne w zimie.

Zimna pogoda zmienia ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach było prawdopodobnie prawidłowe przez całe lato, a nawet jesienią, ale teraz, gdy nadeszła zima, ta niemiła kontrolka ciśnienia w oponach może zacząć migać. Co się dzieje, że tak się dzieje? Ponieważ cząsteczki ulegają pobudzeniu w wysokiej temperaturze i zwalniają, gdy temperatura spada, większość rzeczy rozszerza się, gdy jest gorąco i kurczy, gdy jest zimno. Dotyczy to również powietrza w Twoich oponach. Gdy robi się wystarczająco zimno, kurczące się powietrze obniża ciśnienie w oponach, powodując ich niedopompowanie, którego możesz nie zauważyć.

Niskie ciśnienie w oponach oznacza, że musisz dolać powietrza do opon, aby uniknąć problemów z prowadzeniem, przedwczesnego zużycia, niskiego zużycia paliwa i wielu innych problemów. Nie oznacza to jednak, że należy dodawać więcej powietrza, niż zaleca producent.

Przepompowane opony mogą prowadzić do ich uszkodzenia

Z przepompowanymi oponami wiąże się szereg problemów. Przepompowanie opon może spowodować wybrzuszenie w centralnej części bieżnika, co prowadzi do przedwczesnego i nierównomiernego zużycia. Może również sprawić, że będą one bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane wybojami lub krawężnikami. Jeśli opony są przepompowane, prawdopodobnie będziesz musiał je częściej wymieniać, a nowe opony nie są tanie.

Co z trakcją?

Choć opony mogą być dość duże, tylko niewielka część każdej z nich dotyka drogi w danym momencie. Ten punkt nazywany jest powierzchnią styku i to właśnie on zapewnia oponom trakcję, dzięki której mogą one jechać tam, gdzie chcemy, gdy skręcamy kołem. Powierzchnia bieżnika przepompowanej opony wygina się, tworząc mniejszą powierzchnię styku, co zmniejsza trakcję. Dobrze jest mieć przy sobie ciśnieniomierz, aby w razie wątpliwości móc sprawdzić ciśnienie w oponach.

Przepompowane opony zimą

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem, ale w zimie jest to szczególnie niebezpieczne. Śnieg, lód, sól i piasek, które zimą gromadzą się na normalnie czystych drogach, mogą zmniejszyć przyczepność, co oznacza, że trzeba zrobić wszystko, aby uzyskać jak najlepszą trakcję. Ponieważ przepompowana opona ma już gorszą trakcję ze względu na mniejszą powierzchnię styku z podłożem, zimą prawdopodobieństwo nierównomiernego lub nadmiernego zużycia bieżnika znacznie wzrasta.

Gdy temperatura spada, może być konieczne dolanie większej ilości powietrza do opon, ale nie należy dać się ponieść emocjom. Napompuj opony zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić ich dobre zużycie, właściwą trakcję i optymalne bezpieczeństwo.

Sprawdź wszystkie produkty do pielęgnacji opon dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak prawidłowo dbać o opony, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Flickr.